گیاه البرز
'گیاه البرز'

فن پیروکسی میت

فن پیروکسی میت

فن پیروکسی میت

معرفی:

این آفت کش در بازار با نام تجاری ارتوس Ortus 5% SC وجود دارد. فن پیروکسی میت کنه کشی از گروه شیمیایی فنوکسی پیرازول­ها   (Phenoxypyrazol)بوده که با خاصیت تماسی و نفوذی بسیار بالا به منظور کنترل کنه‌های چهارپا و هشت‌پای آفت گیاهی، به صورت سوسپانسیون   (۵%SC) فرموله می‌شود. در محلول‌های اسیدی و قلیایی ضعیف پایدار است. همچنین این ترکیب شیمیایی تحت تاثیر تابش نور آفتاب  (UV)و بارندگی به خوبی مقاومت می‌کند. این ترکیب روی انسان و حیوانات خونگرم سمیت گوارشی بالا ولی سمیت پوستی ضعیفی دارد.

مکانیسم اثر:

فن پیروکسی میت کنه کشی است که در درجه اول به صورت تماسی اثر می‌کند. همچنین خاصیت گوارشی و نفوذی بالایی نیز دارد. این آفت کش روی لارو، پوره‌ها و کنه‌های بالغ دوپا و چهارپای آفت گیاهی با کارایی بالا اثر نموده و از انتقال الکترون در میتوکندری­ها ممانعت می‌کند که اثر ضربه‌ای شدید بر کلیه مراحل زیستی (به جز تخم) داشته و از پوست اندازی پوره‌ها ممانعت می‌کند. همچنین این ترکیب موجب بروز اختلال در رفتار تغذیه‌ای کنه‌ها می‌شود. علاوه بر موارد فوق فن پیروکسی میت مانع عمل تخم‌ریزی کنه مادر شده و کاهش جمعیت تخم و در نتیجه پوره مشاهده می‌گردد.

موارد مصرف:

فن پیروکسی میت علاوه بر اثر تضعیف رشد تخم کنه‌ها، کلیه مراحل پوره‌گی و بلوغ را بطور صددرصد از بین می‌برد. اما برای حصول موفقیت قطعی علیه کلیه مراحل زیستی اختلاط آن با یک کنه کش با اثر تخم‌کشی مثل هگزاگیازوکس (هگزی تیازوکس) اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. مصرف فن پیروکسی میت در ابتدای فصل موجب کاهش جمعیت پوره‌ها می‌گردد. کنه بالغ در زمان توزم جوانه برگ فعالیت خود را آغاز می‌کند که مصرف در این زمان موجب کاهش جمعیت تخم‌ریز می‌گردد. باید توجه داشت که از محلول‌پاشی این سم درمرحله گل دهی باید پرهیز نمود، زیرا ممکن است موجب عقیمی تخمدان گل گردد. توصیه فن پیروکسی میت برای پوره و مرحله بلوغ انواع کنه غالباً ۰٫۵ تا ۱ در هزار است ولی افزودن ۱% روغن سوپر اویل کارایی این کنه کش را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.

استفاده از این ترکیب روی مراحل حساس کنه‌ها کاهش مصرف این ترکیب را موجب می‌شود. از استعمال این کنه کش به صورت متوالی در طول یک فصل زراعی بایستی اجتناب نمود چون ممکن است موجب بروز مقاومت علیه این کنه‌کش گردد از این رو مصرف این ترکیب یک بار با نهایتاً در صورت نیاز دوبار (ترجیحاً با مشورت کارشناس گیاهپزشکی) در طول یک فصل زراعی توصیه می‌گردد. همچنین باید دقت نمود که مصرف کنه کش دیگری که مکانیسم اثر مشابه روی کنه دارد ممکن است احتمال بروز مقاومت در کنه را افزایش دهد. این کنه‌کش خاصیت حشره کشی مناسبی از خود نشان می‌دهد، بطوریکه علاوه بر کنه‌ها ـ زنجرک­ها، شپشک‌های آردآلود و پسیل‌ها را نیز کنترل می‌کند. مصرف فن پیروکسی میت در دز توصیه شده موجب مرگ کنه و مصرف آن در دز پایین‌تر موجب اختلال در پوست‌اندازی پوره‌ها می‌گردد.

سازگاری و اختلاط:

مصرف فن پیروکسی میت در دز توصیه شده هیچ اثر سویی روی گیاهان مورد نظر ندارد همچنین با کلیه کنه کش­های متداول قابل اختلاط می‌باشد.

موارد توصیه فن پیروکسی میت در محصولات کشاورزی در سایر کشورها مانند جدول زیر می‌باشد

نام محصولنام آفتمقدار مصرف
درختان میوه سردسیریکنه قرمز پاکوتاه سیب، کنه ارغوانی درختان میوه زنجرک، پسیل گلابی، شپشک­ها آردآلود، کنه گالی گلابی، کنه قرمز اروپایی، کنه دو نقطه‌ تارعنکبوتی، کنه زرد سیب۰٫۵    تا ۱ در هزار
انگورکنه قرمز اروپایی، کنه گال نمدی، زنجرک، شپشک آردآلود
مرکباتکنه قرمز مرکبات، کنه زنگ (نقره‌ای)، کنه شرقی
چایکنه قرمز پاکوتاه چای، کنه کانزاوایی، شپشک آردآلود
سبزی و جالیزکنه دو نقطه تارعنکبوتی، کنه حنایی گوجه‌فرنگی
انارکنه انار
انجیرکنه تارعنکبوتی انجیر، کنه اریوفید پسته
پستهکنه معمولی پسته، کنه اریوفید پسته
خرماکنه گردآلود خرما
نیشکرکنه نیشکر
گیاهان زینتیکنه دو نقطه تار عنکبوتی، کنه تارعنکبوتی نوئل، شپشک آردآلود
غلاتکنه قهوه‌ای غلات

ملاحظات عمومی:

  • جهت اطلاع از جزئیات با کارشناسان حفظ نباتات منطقه مشورت نمایید.
  • قبل از مصرف سم، برچسب آن را به دقت مطالعه نمایید.
  • فروش این سم بدون نسخه گیاه پزشک ممنوع است.
  • شرکت گیاه در قبال عواملی که خارج از کنترل شرکت بوده و یا در اثر استفاده نادرست از محصول باشد، مسئولیتی نمی­پذیرد.



منبع: شرکت گیاه

جهت خرید این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:
مدیر فروش : مهندس مبینی
خدمات رسانی: ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه گیاه پزشکی توسط کارشناسان مجرب
داروخانه گیاه پزشکی گیاه البرز با شماره مجوز: 3108201745020015
آدرس: کرج- بلوار جانبازان (خیابان چالوس)-200 متر بالاتر از بانک ملی سابق
ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه 9:30 تا 19 پنجشنبه : 9:30 تا 17
mobile icon شماره موبایل: 09196819424
email icon پست الکترونیکی: [email protected]
مدیر فنی: دکتر محمد مهدی خیامی راد – دکترای گیاه پزشکی